Wednesday, August 8, 2012

XTVT Sehari Dibulan Puasa


Mee TomYam


Assalamualaikum...
Selamat pagi yu ollszz... smiley
Rasa-rasa cam dah lama aku tak mengupdate benda alah nih...ohohohoh....almaklum la bulan puasa...so berehat sebentar untuk mendekatkan diri kepada-Nya...


"Cik kak oii...jgn tunggu bulan puasa jer ang nak dekatkan diri dengan Tuhan....ari-ari biasa pun kena camtuh gak tao..." omelan dari hati peparu ku...huhuhuhu...


Arinih aku just nak sharing ngan ampa semua tentang xtvt dapurku semasa di bulan Ramadhan nih...almaklum la aku baru lepas peti sejuk...Alhamdulillah rezeki lebih...so aku pun rembat ler peti sejuk yang tinggi nya melebihi ketinggian aku sebanyak 3inci dan klebarannya melebihi kelebaran aku sebanyak berinci-inci....


Bak kata pokcik...
"kalo awk terasa hangat ke panas smiley ke...awk boleh sumbat masuk dalam peti sejuk nih yunk...sebab besar dari awk...hehehhee..."
Hemo-hemo...perli nampak....tao ler awk jelos...awk tak muat nak sumbat masuk dalam peti sejuk tuh cik abg oiii...hehehhe...  smiley


Semenjak ade peti sejuk nih...makin kerap aku masuk dapur tuh masak...baru terasa keterujaan nak memasak tuh ade...hehehhe....pokcik awal-awal lagi dah request nak aku masakkan tuk dia nanti after raya...alasan dia dah lama aku tak masak tuk dia...hahahaha....ye la bulan-bulan puasa nih setakat nak makan tuk berbuka dan bersahur...jenuh ler pokcik tuh nak menurun ke Ampang nih hah...baik la pokcik...Insyaallah nanti after raya, saya masakkan tuk awak k.... smiley


Rupa sebelum dibakar
Alhamdulillah start ade peti sejuk nih hari-hari gak la aku masak dan dah bermacam-macam menu aku dah aku buat...antaranya resipi mak aku ayam bistik black paper, kari telur, tomyam dan macam-macam la....hohohoho...
And yang paling besh sekali bulan puasa nih...aku suka sesangat dapat wat biskut raya...hoyeee...!!!


Dah lama kot tak buat biskut raya...almaklum la raya kan setahun sekali...so amek masa gak la tuk warming up lek lengan-lengan sendi-sendu bahu tangan aku nih...hehehehe....nih 1st biskut yang aku dah buat...Alhamdulillah akhir nya berjaya gak aku wat biskut nih setelah hampir 2jam aku memerah otot-otot aku tuk meneran acuan semprit nih...


Hahahahhaha....resipi asal aku colek daripada blog Kak Ita nih...aku suka sesangat-sangat skodeng blog dia...sebab resipi yang dia bagi kebanyakkannya simple-simple dan berjaya menarik perhatian aku tuk mencuba sebab totally presentation dia memang CUN la...asalnya biskut nih Semprit Pelangi nama diberi...setelah aku yang buat...aku tunjuk kat pokcik dan kekawan semua...macam-macam la komen-komen diorang yang mencuit kan hati ku...sahabat aku Areen ade mention kan "....bintang-bintang kehidupan, hati...." pokcik plak lagi ganas bagi setetmeng...
"cam biskut semprit rempit jer yunk...heheheh" hemo...hemoo....dasat ko jejah....nah amek kao....
Last-last SEMPRIT REMPIT BINTANG HATIKU nama diberi...hahahhaha....


Semprit Rempit Bintang Hatiku

Alhamdulillah member-member yang menjadi tester aku semua kata sedap....smiley
Boleh la bukak bisnes camnih...hahahahaha....malam nih still nak sambung wat lagi kukis nih....sebab dah niat nak bawa lek kampung nanti...opkos lek kampung nanti lagi macam-macam kukis mak aku buat....tingat dulu zaman sekolah aku ngan adek-adek setiap kali raya...kitorang akan sebuk selerakkan dapur mak...hahahhaa....sebab masing-masing nak tunjuk kehandalan wat kukis ngan kek....kalo dulu dapur kecik...memang la kalo kami 3 ketol yang masuk mak akan halau suh g wat kukis ngan kek kat ruang tamu umah...hahahhaa....tapi sekarang mak dah gumbira sebab dapur beliou dah besar...kalo nak gulink-gulink tenggiling kat dalam dapur pun dah boleh dah...hehehheeh...  smiley

K lah...kat sini aku share kan resipi kukis nih tuk korang k...memang sedap...selamat mencuba tao....
Kak Ita...asz minta share erk resipi nih...terima kasih cz menjadi kan blog akak tuh blog masakkan yang saya selalu skodeng...hehehhehe...memang terbaik r... smiley


BISKUT SEMPRIT PELANGI
250 gm butter
150 gm gula icing
1 biji kuning telur
250 gm tepung red rose
150 gm tepung kastard
30 gm tepung jagung
1 sudu teh esen vanila
sedikit pewarna jika suka *tuk semprit rempit aku guna bintang-bintang dan hati...

1) Ayakkan tepung red rose, tepung kastard dan tepung jagung. Ketepikan
2) Pukul butter dan gula hingga sebati.
3) Masukkan telur dan esen vanila dan terus pukul hingga bergaul sempurna
4) Kemudian masukkan tepung yang telah di ayak sedikit-sedikit dan terus menguli sehingga adunan menjadi doh yang lembut dan tidak melekat di jari
5) Bahagikan doh kepada beberapa bahagian dan letakkan pewarna ~ jika suka
6) Panaskan oven pada suhu 170C
7) Sediakan loyang pembakar dan oleskan sedikit butter
8) Masukkan doh ke dalam acuan semprit dan tekan di atas loyang
9) Buat dalam 2.5 cm panjang  *aku wat panjang pendek panjang pendek...tak ukoq dah aih...hahahahah
10) Bakar dalam oven dengan suhu 170C selama 15 minit
11) Sejukkan sebelum di simpan di dalam bekas kedap udara.

* jika nak buat yang pelangi, masukkan doh yang berwarna untuk sekali tekan, jika guna acuan semprit yang tekan guna jari
SELAMAT MENCUBA....smiley

No comments:

Post a Comment