Friday, August 10, 2012

Satu Pagi di Pagi Jumaat

Assalamualaikum..selamat pagi dear...selamat pagi sahabat-sahabat...selamat pagi teman-teman...and selamat pagi awak...
Salam Jumaat Salam Sayyidul Ayyam (penghulu segala hari)..Salam Barakah ku ucapkan buat semua...
Alhamdulillah...aku bersyukur sangat kerana Allah masih lagi memberi aku peluang untuk bernafas di atas muka bumi ciptaan-Nya yang terindah...
Errrmmm....pagi nih saja aku hampir 2 kali nyaris-nyaris xcident...Yes 2 kali....Astaghfirullah-al'azim....aku dah tak tau nak kata apa tadi....hampir somput mak dibuatnya...nasib baik inhaller aku ade dalam beg...tapi nasib baik gak la somput aku tak menyerang teruk....aku tak tau nak kata aku yang lalai semasa drive tadi atau orang sekeliling aku yang lalai...

Situasi 1
Kawasan : Parking Rumah
Masa : 07:15pagi

Time aku drive kat blok sebelah nak kuar ke pintu pak guard tetiba ada seorang kakak nih keluar dari kawasan parking dia tanpa tengok kawasan sekeliling...dia tekan minyak dengan laju kehadapan sambil betulkan kedudukkan anak kecik dia disebelah...aku yang lalu dihadapan dia di lane jalan sebelah tergamam lalu tekan hon dengan sekuat-kuat-kuat hati la...nasib baik dia break mengejut...  betul-betul sikit jer lagi Incik Oren aku akan dilanggar....kalo tak...ntah apa yang bakal jadi kat aku Wallahu'alam...kedudukkan kereta dia betul-betul di sebelah kanan aku seperti T yang melintang...mengucap panjang aku...dan kakak tuh pun minta maaf bebanyak dengan alasan dia dah terlewat tuk masuk kerja sebab tuh dia dah kalot bot (orang utara cakap)...nggaaaa....
"kak...walau camna lewat kita sekali pun...peliszz...tolong jangan bahayakan nyawa akak, anak-anak akak dan saya..." ungkapan yang mampu terluah dalam hati...
Aku just mampu terdiam lalu angguk menandakan aku tak pape...hanya yang mampu aku katakan ialah....
"drive leklok kak..." tapi aku kesian kan anak dia sebab anak dia dah terjatuh dan aku tak tau camna keadaan anak dia...semoga anak dia tak pape...


Selang 10 minit kemudian.........


Situasi 2
Kawasan : Trafik lite U-turn
Masa : 07:25pagi

Seperti biasa aku akan u-turn di trafik lite untuk menuju ke opisku...dan FYI trafik lite tuh memang untuk u-turn...di hadapan aku ada 4 biji kereta dan masing-masing nak belok ke simpang kanan...aku seperti biasa memberi lampu isyarat ke kanan untuk u-turn...semasa aku nak u-turn dan trafik lite masih lagi segar bewarna hijau...ntah tetiba kereta dari arah depan memecut laju ke arah aku dengan selamber badaknya beliou hon dan memaki dalam bahasa dia...siap dengan mengangkat tangan seolah-olah marah dengan aku....tergamam aku...
"errkkk....apa kejadah nya...trafik lite aku hijau kot...giler ke hape apek nih...tao la kereta besar 4WD...agak-agak r ko nak redah lampu merah pun..."
Kali nih aku plak break mengejut...abang motor depan aku pun terpaksa break mengejut dan hampir-hampir terbabas dah tadi...kalo tak alamat dia kena langgar la ngan 4WD tuh...dan nyaris-nyaris Incik Oren aku pun nak kena sagat ngan montot 4WD dia tadi...banyak kereta-kereta dan motor-motor berhampiran marah pada apek tuh sebab melulu jer drive camtuh...dah la drive cam melelong-lelong....ermmm...untuk kali kedua pagi nih...aku dah nak somput...atooii...inhaller...inhaller...!!~


Astaghfitrullah-al'azim...dugaan demi dugaan...syukur Alhamdulillah aku masih lagi bernyawa..masih lagi selamat dan sehat...walaupun perjalanan dari umah ke opis hanya 5-10minit...tetapi situasi tadi jer..perjalanan aku dah makan masa hampir 25minit...dan aku telah terlewat 5 minit untuk masuk ke opis...ermm....

"Ya Allah...jika permulaan pagi ku ini penuh dengan dugaan...aku mengharapkan semoga pengakhiran aku pada arinih penuh dengan kebahagiaan...sesungguhnya Kau Maha Mengetahui lagi Maha Melindungi...lindungilah aku daripada segala gangguan dan malapetaka yang bakal mendatang...amin..."


4 comments:

  1. Pheww.. Good thing everyone is safe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...smua selamat...INCIK OREN sy pn selamat...kaloo tak...takleh balek raya la cmnih...hoohohoh... =)

      Delete
  2. Alhamdulillah, Abe dah singgah & pollow sini dah dari www.queachmad.com... Jangan lupa singgah lagi ye ke Blog Abe :)

    Terima kasih, Jasamu Dikenang :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks abe sbb follow kte... =)
      tharu giler sbb ade penambahan lagi sorg follower...heheheh... :p

      Delete